سومین کنفرانس بین المللی شرق شناسی - فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی




تماس با دبیرخانه
تلفن ثابت

دبیر خانه هند:

008285909919

 دبیر خانه ایران:

00982128421404

نمابر

00982189784791

ایمیل

culturaljobs1404@gmail.com

آدرس

3572, 1st Floor, Jatwara, Kucha Tara Chand, Darya Ganj, New Delhi-110 002

چکیده ای تحقیقات پیرامون ادبیات کهن (معشوق ، نماد پادشاه مستبد و شاعر نماینده ملت)

26 مهر 1397

در مضامین عاشقانه اشعار سعدی، معشوق، نمادی از پادشاهان مستبد و شاعر، نمایندة ملت است.


 

در مضامین عاشقانه اشعار سعدی، معشوق، نمادی از پادشاهان مستبد و شاعر، نمایندة ملت است.

در پژوهشی که تحت عنوان «تحلیل گفتمان سیاسی – اجتماعی رابطه عاشق و معشوق در غزلیات سعدی » انجام شده است محقق نتیجه می گیرد سعدی در مضامین ظلم معشوق و جفای او در حق عاشق صلح طلبی توده مردم را در برابر ستیزه جویی طبقه حاکم برجسته می کند.

وی با توجه به اینکه در ادبیات عاشقانه سبک عراقی به ویژه در غزلیات سعدی از جفای معشوق و خواری عاشق در برابر او، بسیار صحبت می شود، در پی یافتن پاسخ این پرسش است که آیا ورای این گونه مضامین، مفاهیم و مقاصدی فراتر از عشق زمینی وجود دارد؟

پژوهشگر، یک چهارم غزلیات سعدی را بر اساس تحلیل گفتمان سیاسی اجتماعی بررسی کرده و نتیجه می گیرد در این گونه مضمون سازی ها، معشوق، نمادی از پادشاهان مستبد و شاعر، نمایندة ملّت است که در برابر جفا و بیداد، فریاد اعتراض برمی آورد.

استعاره عشق به منزله مانع به تعارض گفتمان عاشق و معشوق دلالت می کند و به منزله دام، نشان دهنده تلاش معشوق برای تسلط همه جانبه بر عاشق است. این تصویر با انگاره ارباب رعیتی یا شبان رمگی میان حکومت کنندگان و حکومت شوندگان مطابقت دارد.

تشبیه معشوق به پادشاه و شیوه مقابله با او در غزلیات سعدی، طرح آگاهانه تری از شاعران دیگر دارد. سعدی به پذیرش مانع معتقد است و با این شگرد، صلح طلبی توده مردم را در برابر ستیزه جویی طبقة حاکم برجسته می کند.

انتقاد از قدرت در قالب عشق، استتار و نهان شدن شاعر پشت این استعاره را ممکن می کند. در اینجاست که شاعر می تواند دیدگاه انتقادی خود را مستقیم و بی پروا و گاه تلخ و گزنده مطرح کند.

سعدی به پذیرش مانع معتقد است و با این شگرد، صلح طلبی توده مردم را در برابر ستیزه جویی طبقه حاکم برجسته می کند. انتقاد از قدرت در قالب عشق، استتار و نهان شدن شاعر پشت این استعاره را ممکن می کند.

 

منیره محرابی کالی، http://dx.doi.org/10.22108/rpll.2017.21411. نشریه متن شناسی ادب فارسی.

 

 

 

 


64
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
 

 
Captcha


 
ورود و ثبت نام
کاربر گرامی در صورتی که ثبت نام نکرده اید ، با کلیک روی دکمه زیر در سایت ثبت نام نمایید . به کمک کنترل پنل خود می توانید از امکانات سایت استفاده کنید .


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 

سامانه مدیریت همایش های موسسه سفیران فرهنگی مبین