سومین کنفرانس بین المللی شرق شناسی - فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی




تماس با دبیرخانه
تلفن ثابت

دبیر خانه هند:

008285909919

 دبیر خانه ایران:

00982128421405

نمابر

00982189784791

ایمیل

culturaljobs1404@gmail.com

آدرس

3572, 1st Floor, Jatwara, Kucha Tara Chand, Darya Ganj, New Delhi-110 002

چکیده ای تحقیقات پیرامون فردوسی و شاهنامه (واسازي نشانه ها و تحليل عواطف فردوسي در داستان «جنگ كي كاووس در مازندران»)

24 آبان 1397

پژوهش در نشانه‎ها و تحليل داستان‎هاي شاهنامه مي‎تواند در شناخت علمي اين اثر و راه يافتن به انديشه‎هاي متن و عواطف خالق آن‎ راهگشا و موثر باشد.


 

 

پژوهش در نشانه‎ها و تحليل داستان‎هاي شاهنامه مي‎تواند در شناخت علمي اين اثر و راه يافتن به انديشه‎هاي متن و عواطف خالق آن‎ راهگشا و موثر باشد.

عناصر شعري – عاطفه، زبان، تخيل، آهنگ و سبك و اسلوب بيان- به شاعر ياري مي‎رسانند تا بتواند تاثير كلام خود را تا حد بيان تجربه‎هاي ذهني افزايش دهد و امكان انتقال عواطف خود را به ديگران از طريق زبان فراهم‎آورد.

در اين جستار، به بررسي عناصر شعري با تكيه بر نشانه‎ها، در داستان‎ كي‎كاووس و جنگ مازندران پرداخته‎ايم تا از اين رهگذر به گستره‎هاي فكري و احساسي فردوسي برسيم.

اما چون فردوسي سخن منثور منابعي چون شاهنامه ابومنصوري را به نظم كشيده، بيشتر انديشه‎ها و عواطف حماسه‎سازان نخستين را، بسان كرده است و براي انتقال مفاهيم و انديشه‎هاي شخصي، مجالي نداشته است. البته بيان پندها و تالمات روحي در پايان داستان‎ها اندك فرصتي براي فردوسي فراهم آورده است تا به بيان عواطف و احساسات خودش بپردازد ولي بيشتر در فحوا، زمينه و بافت كلام، خواسته‎هايش را‎ گنجانده است؛

يافتن اين انديشه‎ها نيازمند واسازي از طريق نشانه‎ها است. اين پژوهش، با مطالعه كتابخانه‎اي و از راه توصيف و تحليل نشانه‎ها و عناصر شعري داستان رزم مازندران شاهنامه، نشان مي‎دهد كه امانتداري فردوسي به منبع و متن حماسي منثور، اجازه نمي‎داده‎ كه سخن و خواسته خويش از اين داستان را كه همانا «تنفر از ظلم و بيداد» است، به صراحت، بگويد و شاعر هم نمي‎خواسته است به طور مستقيم (از زبان راوي) ، حمله ايرانيان را در داستان مورد نكوهش قرار دهد (هرچند كه قهرمانان آنرا نادرست مي‎دانند) ، اما نشانه‎ها و عناصر شعري در خدمت بيان اين انديشه و عاطفه شاعر قرار گرفته‎اند، و او عاطفه و احساس فردي خود را، اگرچه عليه اردوي نيكي باشد، در فحواي كلام گنجانيده است.

 

منبع:كارنامه ادب پارسي، شماره 3، پاييز و زمستان 1396  ص 63

نویسنده: وحيد مبارك، مظفر نوري 

 


144
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
 

 
Captcha


 
ورود و ثبت نام
کاربر گرامی در صورتی که ثبت نام نکرده اید ، با کلیک روی دکمه زیر در سایت ثبت نام نمایید . به کمک کنترل پنل خود می توانید از امکانات سایت استفاده کنید .


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 

سامانه مدیریت همایش های موسسه سفیران فرهنگی مبین